Rodbehandling

Skånsom rodbehandling

Rodbehandling

Din tand skal rodbehandles, når der er risiko for, at bakterier når tandens nerve og skaber betændelse i tandnerven. Betændelsen kan være meget smertefuld og påvirke dit helbred. Bakterier kan finde vej til tandens nerve, hvis du har et dybt hul i tanden, der går helt ind til nerven, eller hvis du har små revner i tanden – fx på grund af gamle sølvfyldninger. Når vi rodbehandler tandnerven, bevarer vi din tand.

Gør rodbehandling ondt?

En rodbehandling er en kompliceret affære, for vi arbejder med følsomme tandnerver. Derfor bruger vi hos Slotstandlægerne i Hillerød nogle af de nyeste teknikker for at sikre en så skånsom og smertefri behandling som muligt. Rodbehandlingen foregår naturligvis i lokalbedøvelse, men du skal forvente en vis ømhed et par dage efter behandlingen.

Hvordan foregår en rodbehandling?

Når vi rodbehandler din tand, borer vi et hul i tanden, der når ind til den betændte nerve. Vi fjerner tandens nerve, som allerede er skadet eller død, og renser rodkanalen grundigt. Når det er sket, fylder vi rodkanalen op med et forseglende materiale for at holde nye bakterier væk.

Hvorfor udføres rodbehandling?

Vi udfører rodbehandling for at fjerne din smerte og forhindre bakterierne og betændelsen i at sprede sig. Vi bevarer din tand, selvom tanden teknisk set er død, når nerven er fjernet. Din rodbehandlede tand vil være mere skrøbelig end dine ikke-rodbehandlede tænder, og derfor skal tanden efter en periode have krone på for at forhindre den i at knække.